רציונל ודרך: מהי היצירה במדע

המקור היחיד לידע הוא הניסיון" אלברט איינשטיין

ילדים אוהבים ליצור!

ילדים אוהבים להמציא!

ילדים אוהבים להיות עצמאיים!

כשהדמיון והיצירתיות משולבים  עם הניסוי המדעי, מניעה היצירתיות את החקר המדעי, והידע שהתגלה  נותן בסיס ליצירה, ופותח אפשרויות חדשות.

המדע היצירתי מפעיל ומשלב בין שתי יכולות:

  • היכולת לדמיין, ליצור ולברוא- זו היצירתיות הפורחת בלב הילדים! בתהליך זה מי שמחליט מה טוב ומה מתאים הוא האדם היוצר.
  • היכולת ללמוד מהמציאות, בעזרת הניסוי המדעי. שיטה פשוטה לבדוק מה באמת קורה, להבין, ולגלות אפשרויות חדשות.

המיוחד בסדנאות המדע היצירתי הוא הדיאלוג בין שני התהליכים הבונים זה את זה.

היצירתיות יוצרת עניין בחקר המדעי, והידע שהתגלה  נותן בסיס לרעיונות חדשים.

בכל שיעור יש נושא ובו שאלה אותה הילדים מבררים ויוצרים לה פתרונות. השאלות הן פשוטות ומביאות את הילד להחלטה שיש לה השפעה על האופן בו התוצר שלו יפעל. בתהליך הלמידה מפעילים הילדים את החושים, הטעם האישי, עבודת צוות,  ובודקים את ההבנה התיאורטית הלכה למעשה.

במדע היצירתי  מפעילים הילדים ובונים כישורים:

  1. יוזמה והמצאה ביצירת הגרסה שלהם למשימה.
  2. ביצוע ניסויים פשוטים ועל ידי כך בחינת הכרת התופעה המדעית.
  3. הקשבה לידע מילולי, ותשומת לב לתוצר, בתהליך יצירתו.
  4. היכרות עם מגוון חומרים וכיצד לעבוד אתם נכון.
  5. ביצוע פעולות של מוטוריקה עדינה וגסה.
  6. עבודה בצוות עם חברים.
  7. לקיחת אחריות עצמית וקבוצתית.
  8. שימוש מעשי במושגים חיוניים.
  9. לאורך השנה נבנית שיטת החשיבה של ניסוי מדעי.
  10. אורך רוח, והתמדה עד להצלחה!

הלמידה בסדנה המעשית מאפשרת מעבר ל"הבנה תיאורטית" ומכוונת ל"הבנה מעשית" בה הילד "משיג", מיישם, בודק שוב ומקבל החלטה בעזרת הידע שנעשה משמעותי יותר. הילדים לומדים להמציא וליצור ממגוון חומרי יצירה ובונים את ההבנה מתוך ההתנסות האישית ולא  מסמכות חיצונית.

"אדם שמעולם לא טעה הוא אדם שמעולם לא ניסה משהו חדש." (אלברט אינשטיין)
"היצירה במדע": 
יצירה>>   בדיקה (ניסוי מדעי) >>   הבנה >> רעיון>>    יצירתיות נוספת!
הצורות ההנדסיות הן חלק טבעי מתהליך היצירה במדע.

שאלות נפוצות:

1. מהו הערך המוסף של שיעור מדע ויצירה על פני שיעור יצירה רגיל?

בתהליך היצירה במדע יש "דיאלוג" בין היצירתיות של הילד לבין המציאות-המתגלה בניסויי המדעי.- שני תהליכים מעצימים זה את זה.

2. כיצד מתייחסים  לילדים שאינם כל כך יצירתיים?

מדריכנו נותנים לכל ילד את המשימות המתאימות ליכולותיו כדי שירגיש בטוח ביצירתו.

3. במה שונה מדע ויצירה משיעורי מדע אחרים?

כל ילד יכול  להמציא וליצור תוצר השונה משל חברו  במגוון פתרונות. הילדים מקבלים החלטות, והמדע הוא הדרך בה הם מגשימים את רעיונותיהם.

4. באילו חומרים עובדת מדע ויצירה?

מגוון החומרים נע בין חומרים יחסית נדירים כמו גליונות עץ, פלסטיק מוקצף, וחומרי יציקה שונים, לבין מגוון חומרים שילדים יכולים להשיג או לרכוש וכדי להמשיך ו"ליצור במדע" גם בבית.

למידה מעשית ומשמעותית

5. איך באמת מצליחים המדריכים לממש את הרעיונות היפים הללו?

במהלך יותר מ30 שנה פותחו שיטות יחודיות המיושמות על ידי צוות שנבחר בקפידה ומלווה אישית עי ארנון בר

6. מהו אורך השיעור? מהו גודל הקבוצה?

סדנת מדע ויצירה נלמדת בחצי כתה או כתה של כ 30 ילדים, בשיעור בודד או שיעור כפול.

עם זאת אנחנו ערוכים לקיים גם שיעורים בודדים.

ארנון בר
מנהל תכנית מדע ויצירה (1990)  טל 052-3040009
ליצירת קשר .