תכנית הלימודים

 "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה"   משלי (כב, ו)

בסדנאות המדע היצירתי משלבים הילדים את הדמיון והיצירתיות עם הניסויים המדעיים, וחווים את חוויית התגליות וההמצאה.  התכנים משיקים לנושאים במדע וטכנולוגיה כמתואר באתר משרד החינוך.  בכל שיעור יש צורך או בעיה  לפתרון,  פתרון המתגלה על ידי ניסוי מדעי. הילדים פוגשים חומרים, חוקרים את תכונותיהם, מקבלים החלטה- המבוססת על ההשערה שלהם, ורוכשים את ההבנה המעשית שניסוי מדעי הוא כלי מעולה כדי לברר מה נכון למטרתך ומה לא. הילדים לומדים איך לעשות שימוש חוזר בחומר וזו תובנה חשובה לשמירה על איכות הסביבה. רמת השיעור מותאמת לכתות ולילד.  

ההנדסה (בדו ממד ובתלת ממד)  משמשת כדבר שבשגרה כדי ליצור את הפתרונות.

השילוב הרב תחומי בין הצרכים (שהם חברתיים, או אישיים) המיומנויות המוטוריות, הידע המילולי (בכל שיעור יש מושג אחד שאנחנו חוקרים) המחשבי (פתרון הבעיות) האסתטי, ההנדסי, החברתי (למידה הדדית ועזרה הדדית) וכמובן המדעי טכנולוגי עונה על הקריטריונים של ה "חינוך לSTEM" ( Science, Technology, EngineeringוMathematics))     

גילינו מגוון ענק של פתרונות לשבשבת המראה את כיוון הרוח!

היות ומדובר במיומנויות ולמידה מעשית, וכדי לתת פתרון איכותי למגוון הילדים והמקרים שאנחנו פוגשים, נלמדים הנושאים בכל הכתות  וברמה המותאמת לכתה ולילד.

להלן  חלק מהנושאים בתשפ"ג. (לא לפי סדר)

תחום ידעשם השיעורהפתרון שהילדים מגלים
גוף האדם/ פיזיקהשיווי משקלצעצוע שמאתגר הליכה זקופה
חוש הראיה/ מבנה הפנים /תכונות האורמשקפיים משוגעיםמשקפי שמש המותאמים למבנה הפנים של כל ילד
מבנה השלד: מפרקיםמטול כדורי ניירמשחק קליעה למטרה
צורות אנרגיהמבוכי הכובדאיך להשתמש בכובד- להנעה
מבנה השן/ תזונה/ התאמת בעלי חיים לסביבתםטורף או צמחוני?מסכה לפורים- מבוסס על שיניים של יצורים שונים.
מזג האווירשבשבת יצירתיתצעצוע אישי שמגלה לאן הולכים
מבנה הצמחפיסול בהיקפיםממציאים מבנה מעניין גבוה ויציב

תנאים נדרשים לקיום הסדנה

סדנאות המדע היצירתי נלמדות בחצי כתה (בכתות א-ד) או בכתה מלאה (בכתות א-ג) סדנאות ממוקדות זמן מתאימות גם לכתה ה ו.

כל חלל כתה מתאים, יש צורך במקרן ומחשב להקרנת סרטוני הדרכה. על הילדים להצטייד בקלמר ובו מספריים איכותיים, דבק, וטושים.

הסדנה עתירת חומרים ויש יתרון בחדר נפרד אליו יגיעו התלמידים. כמו כן נצטרך ארון לאכסון החומרים ומקום קטן לאכסון תוצרים של הילדים, כשהתהליך מתמשך.

 

איך אצליח לגרום לקפצן לעוף גבוה ולנחות בדיוק על השולחן?

הילדים גאים מאוד ביכולתם לפתור בעיות טכנולוגיות בעצמם!

התכנית מותאמת ספציפית לקבוצה  על פי שיקולי גיל אבל לא רק:  גם על פי אופי הקבוצה, גודלה, ויכולותיה- בליווי צמוד של ארנון.

הסילבוס הכללי של מדע ויצירה ממנו נבחרת תכנית הלימודים השנתית:

 

ארנון בר
מנהל תכנית מדע ויצירה (1990)
נייד 052-3040009
999myab@gmail.com
ליצירת קשר